top of page

ארגוני חינוך לשלום

מועדים לשלום שותפה בקואליציית החינוך לשלום המאגדת ארגונים המציעים תוכניות חינוך לשלום, הרצאות, מפגשים, והכשרות לצוותי חינוך. תוכניות אלה נכתבו בקפידה ע"י אנשי חינוך מנוסים והן מאפשרות להעמיק את החינוך לשלום בבתי הספר ולטפח סגל מורים המחנך לשלום. 

עמותת "סיפור – חכאיה" הוקמה ב - 2017 על ידי א.נשי עסקים, אקדמאים וא.נשי חינוך שהשתתפו בכתיבת הספר "ללמוד את הנרטיב ההיסטורי של האחר - פלסטינים וישראלים" בהוצאת מכון פריים ("הספר הירוק").

חכאיה פירושו סיפור בערבית, והעמותה שמה לה למטרה לחשוף את המורכבות של הסכסוך היהודי פלסטיני באמצעות הרצאות לציבור הרחב (בזום), וללמד על הסכסוך בגישה דו נרטיבית. הוראה בשיטה חינוכית זו חושפת בפני התלמידים באופן מכבד את ה"אמת" של הצד הפלסטיני, את האופן שבו הם מפרשים את העובדות והמציאות, את "הסיפור" (הנרטיב) שלהם, כשם שהיא מלמדת את "האמת" ו"הסיפור" של הנרטיב היהודי. זאת, במטרה לאפשר שיח במקום התלהמות, הבנה (גם אם לא קבלה) במקום זלזול והכפשה.

צוות מורים בעמותה כתב תכנית לימודים שנתית לתיכון הנקראת 'אופק בסכסוך', והיא נלמדת במספר בתי ספר. הצוות כתב יחידות לימוד נוספות היכולות להשתלב בתוכנית כהקניית ידע או לעמוד ברשות עצמן (למשל על חמאס בעזה ועל הקשר של אירן לסכסוך). את תוכנית הלימודים ניתן ללמד במלואה או לקחת חלקים ממנה, או להזמין סמינר בן יומיים או שלושה שנבנו עליה.

תכנית 'אופק בסכסוך' מקדמת הכרה בשני הנרטיבים המנהלים את הסכסוך העמוק בין שני העמים, במטרה להעניק לתלמידים ידע וחשיבה ביקורתית וליצור הבנה מעמיקה, לקדם ערכים של סובלנות, הקשבה וראיית האחר. התוכנית נותנת לתלמידים את התקווה והאמונה שקונפליקטים יכולים להסתיים ומחנכת אותם לערכים של פיוס ושלום וקידום הסכמות על בסיס של דיאלוג.

להערכתנו פתרון הסכסוך הישראלי – פלסטיני הוא תהליך ארוך טווח שידרוש מעורבות פעילה של הציבור הרחב בשני הצדדים, ציבור שיאמין בערך השלום ו"ידחוף" את מנהיגיו לפשרות היסטוריות.

התוכנית קיבלה אישור של גפ"ן (במסלול הירוק).

קישור לאתר התוכנית

תוכנית "מן הבארות" של מכון שלום הרטמן מפגישה נשות ואנשי חינוך וקהילה מהחברה היהודית ומהחברה הערבית בישראל ללימוד משותף של מקורות מארונות הספרים של שתי החברות.

המפגשים מאפשרים היכרות הדדית של התרבות, המסורת והזהות של שתי החברות, שבירת חסמים תרבותיים, חברתיים ודתיים, קירוב לבבות וצמצום פחדים וסטריאוטיפים שליליים. המפגשים מקדמים חיים משותפים המבוססים על כבוד הדדי, סובלנות ושוויון, ומכשירים את המשתתפים להתמודד גם עם האתגרים המקצועיים והאישיים הנובעים מגילויי גזענות ושנאה בישראל.

המשתתפים לומדים על מסורות ותרבויות שונות, ובו בזמן מעמיקים בלימוד ובהבנת המורשת שלהם עצמם.

בוגרי התכנית ומשתתפיה מקבלים הזדמנות להציע יוזמות חינוכיות ברוח מן הבארות עבור קהילות בתי הספר שלהם, ולקבל ליווי ותמיכה בהוצאת היוזמה אל הפועל, כולל מפגשים בין תלמידים, מורים, פיתוח חומרי לימוד מותאמים ועוד. כמו כן, בוגרי התכנית משתלבים ברשת של מן הבארות ומקבלים גישה להשתתפות בסמינרים, אירועים, והזדמנויות נוספות.

קישור לאתר התוכנית

פורום המשפחות השכולות הישראלי-פלסטיני הוא ארגון משותף בו חברים מאות ישראלים ופלסטינים שאיבדו בן משפחה קרוב כתוצאה מהסכסוך הממושך בין העמים, ובהם חברי וחברות פורום שאיבדו בני משפחה ב 7.10 ובמהלך המלחמה מאז. כל חברי וחברות הפורום, ישראלים ופלסטינים, מתנגדים לאלימות ותומכים בסיום הסכסוך בדרכי שלום. חזון הפורום הוא מניעת שכול נוסף בשני העמים ויצירת מסגרת לתהליך פיוס שיקדם את תהליך השלום ויהווה חלק בלתי נפרד מכל הסכם שלום עתידי. הפורום פועל ליצירת היכרות, דיאלוג והבנה בין שני הצדדים באמצעות פרויקטים חינוכיים, תרבותיים ותקשורתיים חוצי-גבולות.

אחד הפרויקטים החינוכיים המרכזיים של הפורום הוא תכנית מפגשי הדיאלוג, אותה מקיים הפורום לתלמידי בתי ספר, חניכי תנועות נוער, מכינות קדם צבאיות, שנות שירות, סטודנטים באוניבסיטאות ומכללות, ומבוגרים בארגונים, קבוצות וחוגי בית.

המפגשים (באורך של 90 דקות) מתקיימים בהנחייתם של שני חברי פורום המספרים את סיפור השכול האישי שלהם, מסבירים את הבחירה שעשו בדיאלוג ופיוס ולא בנקמה, ומקיימים שיחה פתוחה עם המשתתפים, בה הם מוזמנים לשאול שאלות ולהביע מגוון דעות. המפגש מהווה הזדמנות ייחודית להיכרות עם מודל של פיוס. חברי הפורום, שאיבדו את היקר להם מכל, מדגימים כיצד ניתן להתמיר רגשות של כעס ונקם ולפעול ביחד למען הידברות, תקווה ופיוס.

קישור לאתר הפורום

מדרשת אדם היא ארגון חינוכי ותיק ומוביל בחינוך לדמוקרטיה ולשלום. נוסדה בשנת 1987 ופועלת מאז למען קידום החינוך לדמוקרטיה ולשלום בקרב אזרחי ותושבי מדינת ישראל, היהודים והערבים – מגיל הגן ועד שיבה.

למדרשה ידע מקצועי, כלים מתודיים, מגוון תוכניות מקוריות וניסיון רב-שנים ביישומם בשטח. הפעילויות מתקיימות במערכת החינוך הפורמלית והבלתי פורמלית, במוסדות וארגוני החברה האזרחית ובאקדמיה, בארץ ובמסגרות דומות בחו"ל. התוכניות שלנו הן מודולריות וגמישות, מותאמות לשונות הגילאית, התרבותית והלאומית, כמו גם לצרכים המשתנים בשטח ולאירועים אקטואליים. התכנים והמתודות שפיתחנו פורסמו בחוברות הדרכה ובספרים בעברית ובערבית, ואף תורגמו לאנגלית, גרמנית ופולנית.

בלב העשייה החינוכית שלנו עומדת השיטה הייחודית "בצוותא – המרה של קונפליקט בדילמה", שזכתה להכרה בארץ ובעולם. שיטה זו נלמדת בסדנאות מונחות ומשלבת למידה עיונית עם תהליך קבוצתי-חוויתי. היא מטפחת חשיבה ביקורתית ויצירתית דרך משחקים, תרגילים ודיונים קבוצתיים, המובילים לדיון מעמיק על מושגי היסוד של הדמוקרטיה ועל יישומם במציאות.

לאתר המדרשה

מאגר תוכן שימושי העוסק במרחב המשותף של יהודים וערבים

לאתר

אנו מאמינים כי הידע הקיים בארגון רלוונטי עבור כל מי שחי במזרח-התיכון בכלל ובישראל בפרט, ומכירים בכך שמלבד סטודנטים בחוגי מזרח-התיכון באקדמיה, הסיכוי להיחשף לידע זה הינו מועט לכן הפורום משקיע משאבים רבים כדי לאפשר לקהל רחב ככל היותר לזכות בהעשרת והרחבת תמונת עולמם. אנו שמים דגש בתחום החינוך על קהלי הנוער והצעירים, מתוך ההנחה שהם אלו שיעצבו את המציאות הישראלית בהמשך ועל כן הם קהל היעד הניצב במרכז הפעילות החינוכית.

במסגרת הפעילות החינוכית שלנו אנו מציעים קורסים תהליכיים והרצאות נקודתיות בנושאי המזרח התיכון והסכסוך הישראלי-פלסטיני למכינות קדם צבאיות, לצעירים ולמבוגרים.

לאתר אפשר לחשוב

Picture1.jpg

האקטיביזם החברתי של תמר ורטה-זהבי בא לידי ביטוי בכתיבתה לילדים ולנוער. עד היום כתבה כעשרים ספרים העוסקים במאבקים לא-אלימים למען צדק ושיוויון.  עד היום תמר כתבה שש ביוגרפיות על דמויות מופת שנאבקו למען צדק חברתי וסביבתי ( מרטין לותר קינג, מהטמה גנדי, נלסון מנדלה, ונגארי מטאי, הרייט ביצ'ר סטאו, סוגיהרא וראובן אברגל, הפנתר השחור).  בנוסף, תמר כותבת ספרי ילדים ונוער המישירים מבט אל הסכסוך הישראלו-פלסטיני. ספריה מעודדים דיון וחשיבה יצירתית על אי צדק במעגלי החיים השונים, והתנהלות מולו בדרכים לא אלימות. התקווה לתיקון עולם ריאלי מהווה את החוט המקשר בין כל ספריה.

תמר היא סופרת עטורת פרסים המרבה להגיע למפגשי סופרת בבתי ספר ובספריות בכל רחבי הארץ, במסגרת סל תרבות. בנוסף תמר מרצה בפני קהל בוגר (סטודנטיות וסטודנטים, ספרנים וספרניות, מורות ומורים, הורים וגננות) על כתיבה אקטיביסטית לילדות ולילדים.

ליצירת קשר: תמר, 0526277263 | tamar.verete@gmail.com

פורום חינוך לזכויות אדם הוקם בשנת 2019 על ידי מחלקת החינוך באגודה לזכויות האזרח, במטרה להוות בית למורות ומורים המאמינים בחינוך ככלי לשינוי חברתי, בחינוך לזכויות אדם, לדמוקרטיה ולמאבק בגזענות. הפורום נועד לספק לאנשי ונשות חינוך מרחב למידה, הכשרה ושיתוף, ומרחב לאקטיביזם חינוכי והעשרה מקצועית בנושאי זכויות אדם ופדגוגיה ביקורתית.

מחלקת החינוך של האגודה מלווה גם את פורום מנהלי ומנהלות בתי ספר לזכויות אדם.

המחלקה מספקת ליווי פרטני לצוותי חינוך ומענה פדגוגי ומשפטי לסוגיות שונות העולות בנושאי חינוך וזכויות אדם.

קישור לאתר

ספר המגולל את סיפור חברותן של איבתיסאם ויעלה בנות התשע, שהכירו בתור לרופא הילדים. דרך עיניהן, נשזרים סיפורי העמים, והסכסוך ביניהם, ונפרש מרחב רגשי, ובו כעס, אשמה, פחד, תקווה ואומץ. הספר מתאים לילדים מכיתה ב׳ ועד כיתה ו׳, ומתאים גם למורות ומורים שרוצים לגעת בנושא בכיתה. הספר מנוקד ומלווה באיורים. ניתן לרכוש את הספר בשפה העברית ובשפה הערבית. ניתן להזמין את הסופרת למפגש ושיחה על הספר.

קישור לאתר

הגלריה לאמנות אום אל-פחם הוקמה ב-1996 על ידי סעיד אבו-שקרה, אמן ומחנך יליד אום אל-פחם ואנשי תרבות ורוח מאזור ואדי עארה. הגלריה קמה מתוך הכרה בכך שלאמנות יש יכולת ייחודית לאחד, להפעיל ולהעצים. הגלריה גדלה במהירות ומהווה היום נקודת מפגש לדיאלוג בין-תרבותי ושותפות בין אמנים וקהלים יהודים וערבים.

מאז הקמתה הוצגו בגלריה מאות תערוכות של אמנים מכל העולם והופקו עשרות ספרי מחקר וקטלוגים. הגלריה הקימה אוסף לאמנות פלסטינית וישראלית אשר כולל קרוב ל-2,000 יצירות אמנות, ואת הארכיון ההיסטורי הראשון של אום אל-פחם. הגלריה באום אל-פחם היא המוסד הראשון מסוגו בחברה הערבית בישראל העוסק באמנות עכשווית, ובשנת 2024 אף זכתה להכרה ממסדית כמוזיאון.

הגלריה מקדמת השכלה גבוהה בחינוך לאמנות ודיאלוג שוויוני, באמצעות פרויקטים של מצוינות, המשלבים בני נוער ותלמידים צעירים מבתי ספר יהודיים וערבים. ניתן לבקר בגלריה במסגרת סל תרבות וכן לקיים מפגשים עם תלמידים.ות והשתלמויות באמנות לצוותי חינוך. הפעילות החינוכית של הגלריה רואה באמנות גשר בין בני אדם ובין עמים, וכלי לקידום שיח, שותפות ושלום.

קישור לאתר 

יוזמות תקווה הינה התארגנות לקידום מפגש וחיבורים בין קהילות שונות, בערים המעורבות ברחבי הארץ.

הפעילות החינוכית שלנו כוללת את הפעילות הבאות: 
1.    גשר בין הדתות- תוכנית חינוכית המיועדת למכינות או קבוצות מנהיגות. התכנית כוללת סדרת מפגשים על הבסיס הדתי המשותף בין היהדות והאסלאם וכן שיח על תפקיד הדתות בקידום האמון והחיים בשכנות טובה בארץ הקודש. 
2.    סיור בין קהילות בלוד- העיר לוד מתמודדת עם אתגרים רבים אך גם מספרת סיפור ישראלי חשוב מאין כמותו. הסיור כולל היכרות ומפגש עם נציגי קהילות יהודיות וערביות, וכן העמקה במצב החברתי המורכב של העיר. 
3.    נשים יוזמות תקווה- מפגש לקבוצות על תקווה, מנהיגות נשית ואמונה- על בסיס הספר "נשים כותבות תקווה". אנו מציעים פאנל של צמד נשים- יהודיה וערביה- המשוחחות על תקווה, מנהיגות של נשים, ואמונה בקיום המשותף של שני העמים. 

לפרטים ניתן לפנות למנהלי היוזמה: 

גדיר האני ghadirhani77@gmail.com

דרור רובין drorrubin@gmail.com

עמותת "קן לשלום" מציעה מסע בן 3 ימי לימוד בירושלים, בעקבות הסיפור "מסע בירושלים לאי האפשר."

הספר יצא לאור בעברית ובערבית בתמיכת "הקרן לירושלים" ומשרד התרבות והספורט. בעקבות הספר יוצאות כיתות ביה"ס היסודי למסע ממשי.

"אי האפשר" הוא אי קטן, שנמצא בברכת הנוי שבגן הוורדים של הכנסת. גרה בו נסיכה פצפונת, ועליה שומר דרקון מצונן. הוא יוצר בעיה אקולוגית, שעלולה להציף את כל המזרח התיכון. שלושת הרשויות שמסביב לגן אינן יכולות לפתור את הבעיה, לכן נרתמים הילדים למשימה, וממציאים סיפורים דמיוניים כיצד להציל את הנסיכה. הסיפורים מציתים את דמיונם של משתתפי המסע בשטח, וגם הם יוצרים סיפורי הצלה משלהם.

כ-1000 ילדים מ-25 כתות ד', משני צידי ירושלים, טיילו במשך יומיים באתרים בהם מתרחש הסיפור, והרגישו שהם ממש בתוך הסיפור. באחד האתרים פוגשים הגיבורים היהודים ילד פלסטיני, שמספר את הסיפור שלו, תוך ציטוט מהמקורות המוסלמיים. הילדים היהודים מצטטים מתוך המקורות שלהם. מתעורר ויכוח, ולאחריו בא פיוס, בעזרת ציטוטים משני המקורות המטיפים לשיוויון ולאחווה. בסוף הסיפור מגלה הנסיכה לגיבור (שהצליח להגיע אליה, בדרך מלאה הרפתקאות) שהיא נמצאת בלב של כולנו, ביכולת שלנו להכיל ולאהוב, ו"אי האפשר" הוא הלב.

ביום השלישי למסע התרחש המפגש בין שתי כיתות משני המגזרים ונערך פיקניק משותף עם ההורים, בו הציגו הילדים את יצירותיהם בהשראת הסיפור. יצירות הילדים ותגובותיהם היו מרגשות. הפרויקט קיבל המלצות מאנשי חינוך בכירים.

להתקשרות:

אניטה עקביהו

טלפון: 6890968 055

דוא"ל: akavyahuanita@gmail.com

bottom of page